Pentru juniorii de azi și seniorii de mâine

18:55

Cannes Lions, Eurobest, Golden Drum. Le vei cuceri pe toate. Ai talent şi agenţia visurilor tale te va vâna, te va implora să te alături echipei. Nu accepţi din start ca să nu îţi scadă valoarea. NORMAL! După ce negociezi condiţiile şi bonusul pe care îl vei primi la fiecare pitch câştigat începi lucrul. Te îmbraci mereu frumos şi uneori ajungi la birou pe la 12. Nu de alta dar ai visat o idee de campanie şi ai făcut efortul să o dezvolţi la cafea. Ideile curg, toate fresh şi nemaivăzute, iar clienţii sunt în extaz. Te mai superi din când în când pentru că nu a fost aleasă propunerea ta preferată dar e ok, şi cealaltă era simpatică. Seara ieşi la bere şi le povesteşti prietenilor care te privesc cu invidie despre ultima ta creaţie. Are şanse mari să câştige şi un premiu dar hei, pe tine deja nu te mai interesează aceste aspecte. Eşti fericit şi împlinit doar pentru ca a ta campanie se implementează peste țări şi mări. Oameni din Asia, America de Nord şi o mare parte a Europei se vor delecta şi vor admira creaţia ta, doar a ta. Aaaa??!!! STOP, STOP!!!

Hai să ne oprim şi să revenim cu picioarele pe pământ. Vrei să lucrezi în publicitate? Păi e bine să vrei. Vei constata că nu este de ajuns să desenezi frumos. Nu, la birou nu o să apuci să faci asta foarte des. După ce vei realiza acest lucru vei începe să înveţi programele şi să lucrezi la un portofoliu. Lucrări care ţie îţi par minunate vor fi o glumă proastă pentru unii. La multele interviuri la care vei merge ţi se va spune şi asta. După nenumărate eşecuri te vei mobiliza şi vei face un portofoliu mai frumos, dar nu va fi de ajuns. Vor trece luni şi nu vei găsi un job. La etapa asta cei mai mulţi renunţă şi se reorientează. Dacă nu renunţi vor mai trece alte luni de interviuri şi timp în care dai Like la toate paginile agenţiilor pe Facebook. Le vei admira postările cu pozele în care se râde și proiectele cele mai frumoase. Lucrul ăsta te va motiva şi vei mai încerca. Îţi vei dori mult agenţia X sau Y şi vei începe să dai mai multe Like-uri la postările lor.

Ţi-ai mai îmbunătățit tehnica de lucru şi eşti convins că acum vei avea mai mult noroc. Ca să fii sigur de o reuşită nu vei mai spune ce salariu îţi doreşti, vei spune că oportunitatea de a lucra în publicitate este cea mai frumoasă răsplată. Unul dintre angajatori (nu dintre cei preferaţi de tine) va fi încântat să audă asta şi se va gândi că entuziasmul şi tinereţea ta vor fi de folos (chiar dacă tu o să mănânci pateu ca să îţi plăteşti chiria). Dar nu contează, la început o să fii fericit. Ba nu! O să fii în extaz că ai reuşit. Da, primul job ţi se va părea reuşita vieţii tale şi te vei lăuda prietenilor, părinţii se vor lăuda rudelor, vei merge la birou cu zâmbetul pe buze şi o tonă de idei pe care vrei să le propui. 

Primele zile vor părea de vis, asta pentru că nu are nimeni timp să se ocupe de tine şi ţi se dau doar poze de decupat şi alte mărunţişuri. Te frustrează un pic chestia asta, tu ai venit să faci creaţie şi nu pricepi de ce te pune un senior să decupezi pătrunjel cu penu' după ce tu făcusei asta în 30 de secunde cu magic wand. Pentru că reuseşti să decupezi corect câteva poze într-o zi şi nu mai primeşti nimic pleci la 6, fără să ştii că ceilalţi le decupează în câteva minute şi preferă să le facă ei ca să avanseze cu lucrarea mai rapid. Da, în agenţie proiectele au termene dar tu încă nu conştientizezi asta. În schimb încerci să te integrezi făcând gesturi drăguţe și vei da tuturor din ţigările şi covrigeii tăi, chiar dacă le-ai luat cu ultimii bani pe care îi mai aveai. Te vei duce la magazin şi vei lua gustări pentru toată firma, genul ăsta de lucruri.

Asta până într-o zi, când vei primi un brief pentu un flyer. Te vei bucura mult că în sfârşit ai ocazia să faci creaţie, dar vei sta toată ziua să îl faci. La ora 6 când îl vei preda cu bucurie în suflet, accountul te va ruga să îl refaci. Pentru că nu ai respectat manualul de brand şi ai folosit un font deosebit dar fără diacritice, pentru că ai ignorat indicaţiile din brief şi ai vrut să revoluționezi cu nişte poze şi umbre care nu au legătura cu imaginea acelui client. Vei sta până târziu să îl refaci şi nu vei înţelege de ce a doua zi accountul te va trata rece. Pentru că a întârizat cu lucarea la client şi a stat după tine. După ce tu ai dat Send şi ai fugit, el a trebuit să inventeze o scuză şi o promisiune ca să salveze situaţia. Tu însă vei fi indignat că a trebuit să stai peste program fără să știi că asta se va repeta de multe ori.

La un moment dat un senior primește task să te ghideze și să aibă grijă de tine. Pentru el ești o treabă şi o grijă în plus, ceva extra care îi mănâncă din timpul de lucru. Dacă ai noroc va fi cineva căruia îi place să facă asta şi va avea răbdare cu tine. Dacă nu, va fi cineva care îţi va spune răspicat ce ai greşit şi îţi va da indicaţii pe un ton care te va supăra. Indiferent de variantă, vei începe să simţi presiunea termenelor direct şi vei fi nevoit să te adaptezi, chiar dacă te enervează că eşti verificat la orice de colegul senior. Vei fi nevoit să înveţi din mers multe lucruri şi ai face bine să îţi notezi. Ţi se va da peste mână când vei fosi mouse-ul pentru Save şi vei descoperi că este eficient să folosești shortcuts. Nu vei mai sparge uşa la 6 şi când vei ajunge seara acasă vei simţi că îţi bubuie capul. Te vei culca fără să mai faci duş şi vei pune telefonul pe silențios, pentru că nu vei mai avea energie să auzi ce au făcut prietenii tăi care încă nu au job. Vei începe să ratezi ieşirile cu ei şi se vor mai strica unele relaţii. Ei nu te vor înţelege pentru că se raportează la imaginea idilică de pe Facebook iar tu nu le vei spune adevărul.

Vei rata deadline-uri şi te vei simţi prost când te vor salva colegii seniori. Vei tot încerca să revoluţionezi şi nu vei pricepe de ce trebuie să faci lucruri care s-au mai făcut sau de ce unii clienţi nu sunt deschişi la nou. Încetul cu încetul vei lucra mai repede şi mai eficient. Abia atunci accounţii vor începe să te simpatizeze. Până la momentul acela vei fi fost doar "ăla care se mişcă ca melcu". Tot atunci colegii seniori vor începe să aibă încredere în tine şi nu îţi vor mai lua la verificat toate lucrările. Îţi vei câştiga "independenţa" şi la un moment dat vor avea încredere în tine. Vei primi proiecte la fel de multe şi complexe ca toţi ceilalţi. Vor trece luni şi luni de proiecte, luni şi luni de pitch-uri câştigate sau nu, luni şi luni de seri şi nopţi petrecute la birou. Nu te va mai interesa cu ce te îmbraci, că eşti neras sau nemachiată. Oricum la creaţie nu te vede nimeni.

Vei cunoaşte oameni şi vei dezvolta relaţii de tot felul cu unii colegi. Unii îţi vor fi chiar prieteni. Ei te vor înţelege şi vor înjura cu tine atunci când se va schimba ideea de campanie cu 2 zile înaine de implementare. Veţi bea din aceaşi cafea şi înainte de salariu veţi împărţi un singur pachet de ţigări sau veți face pe din două un măr. Cu unii accounţi te vei înţelege bine iar pe alţii nu o sa îi suporţi. De cele mai multe ori e reciproc și nici ei nu te suportă. Veţi face 'nşpe zeci de proiecte împreună şi veţi avea propriul vostru cod. Vei şti ce înseamnă wow sau clean pentru fiecare, şi ei te vor aprecia pentru asta.

La un moment dat un text sau un logo va suferi un accident pe care nimeni nu l-a văzut. Vei rezolva fără prea mult buzz cu accounţii care te apreciează. Ceilalţi vor profita de ocazie şi probabil vei ajunge în faţa conducerii. Șefii vor uita de orele şi nopţile pe care le-ai dedicat proiectelor, de cafelele şi țigările pe care le-ai consumat ca să fii treaz sau să te calmezi. Şi atunci vei ţine capul în pământ şi vei asculta o morală pe care consideri că nu o meriţi. Nu vei putea să spui că ţi-a scăpat o literă pentru că ai avut iar o zi cu nu ştiu câte proiecte cu predare în aceaşi zi. Și vei afla că clientul are mereu dreptate, chiar dacă nu are.

După morala primită vei merge la bere cu aceaşi colegi şi vei spune că te-ai săturat și că o să pleci, la fel vor spune și ei. A doua zi vei reveni la birou (la fel și ei) şi vei spune că nu te vei mai stresa. Vei uita de promisiunea asta în primele două ore când lucrurile se vor precipita iar cu un alt client care vrea wow şi trimite un email cu un senior in cc de cât de prost i se pare ce ai trimis tu. Din când o să mai vină şi un email cu felicitări şi asta o să îţi mai readucă zâmbeul pe buze.

Binele şi răul vor jongla cu mintea ta. Vei avea momente când nu vei mai şti de ce faci asta. Zilele în care vei sta pe fotoliu nefăcând nimic când trebuia să pleci la birou de o oră vor fi cele mai grele. Dar vei pleca. Vei ajunge la birou şi vei livra mai bine în fiecare zi. Motivația ta nu se va pierde pentru că tu ai ales această meserie și ai luptat pentru ea. Însă vei aştepta ca cineva să îţi răsplătească evoluţia. Dacă nu se va întâmpla vei pleca chiar și pe 2 milioane în plus la alţii. Se vor întrerupe marea majoritate din relaţiile colegiale și nici Like pe Facebook nu vei mai primi. La început vei fi dezamăgit şi rănit din cauza asta dar vei realiza că nici tu nu le dai un semn. Oricum nu vei avea foarte mult să te gândești la asta căci vei fi ocupat să impresionezi la noul job.

Dacă eşti printre cei norocoşi vei fi apreciat şi vei sta acolo mulţi ani. Dacă nu, vei face iar saltul, dar pe mai mulţi bani. Banii vor începe să conteze. Cu ei cumperi ţigările și concediile. Poate vei schimba doar 2 job-uri dar sunt şanse să o faci şi de 4-5 ori. Vei cunoaşte tot felul de oameni şi vei învăța că este mai bine să fii rezervat la început. Pentru că deja ai experienţă te vei integra mai repede. Nu vei mai simți nevoia să dai nimănui din covrigeii tăi. Te vei concentra pe treabă și apoi vei aparține și tu unui grup. Te vei orienta către oamenii care îți plac și nu te va mai interesa să faci parte din cea mai cool grupare. Anii vor trece repede, nici nu o să îți dai seama de cum zboară.

La un moment dat vei fi chemat în birou și ți se va spune că noul junior este responsabilitatea ta. În funcție de cum te-ai transformat îi vei da proiecte până se îneacă ca să scapi tu de lucru, sau vei sta și îl vei învăța. Oricum ar fi, el îți va lua din timp, timp pe care oricum nu îl ai. Accounții vor veni la tine să îi ajuți tu în locul juniorului și o să fie aiurea. Dacă nu îi dai de lucru nu o să învețe, dacă îi dai o să greșească mult la început. Și tu vei răspunde pentru el.

Într-o zi vei ieși la bere și unul dintre cei mai buni prieteni te va întreba ce dtp ai mai făcut. Atunci îți vei da seama că ai semnat contracte de confindențialitate de sute de mii de euro și nimeni nu știe la ce lucrezi. Nu te poți lăuda pe Facebook cu pitch-urile pe care le-ai câștigat, nu poți publica campaniile în portofoliul tău personal. Îți vei da seama că ai ales acest domeniu și pentru faimă însă industria nu te lasă să te afișezi. Oscarul la care ai visat și încă visezi este departe. Exact ca la Hollywood ești unul dintre miile de doritori dar la final premiul cel mare revine doar unui procent foarte mic. Acesta o să fie un moment de răscruce. Vei considera că meriți un Oscar și îl vei cere sau te vei resemna cu ideea că nu o să fie și asta e.

După o altă perioadă vei începe să te gândeşti la viaţă în sensul mai serios. Te vei uita în jurul tău și vei începe să apreciezi altfel oamenii, în special pe cel/cea care te-a ținut în brațe și te-a consolat de atâtea ori. Te vei căsători, vei face credite pentru casă, mașină și mobilă. Vei învăța să nu mai povestești despre job acasă și weekend-urile vor fi sfinte. Vei deveni om serios, la casa ta și vei fi ok cu asta. Serile în care ajungi acasă la 8 vor fi valoaroase și veți comanda pizza ca să nu mai pierdeți vreme în bucătarie. Asta dacă vei fi pintre cei norocoși. Dacă nu, vei fi pierdut persoana iubită sau vei sta într-o căsnicie în care vă aduceți aminte doar în concediu că sunteți un cuplu. În etapa asta unii vor renunța la publicitate pentru o tipografie cu program până la 5.

Dacă vei prinde anumite oportunități probabil că la un moment dat vei deschide propria agenție. Vei lucra de 3 ori mai mult și în continuare vei semna contracte de confidențialitate care nu îți vor permite să te lauzi cu proiectele pe care le faci. Vei avea sau nu succes, în funcție de cât de bine cunoști industria și oamenii. Da, și în domeniul ăsta contează să te cunoști cu oameni, cât mai mulți. Vei avea o echipă din ce în ce mai mare și la un moment dat tu vei fi cel care ține morală angajatului. Și nu vei putea spune că a fost vina clientului, chiar dacă a fost.

Dacă nu vei face propriul business vei lucra până când vei putea sau până când vei fi lăsat să lucrezi. Dacă nu vei fi înlocuit cu un puștan absolvent probabil că vei fi pensionar publicitar. Asta doar la agențiile medii sau mari, cele mici nu prea au șanse să reziste până te încadrezi tu cu vârsta pentru dosar.

Dacă ai citit până aici înseamnă că îți dorești cu adevărat să lucrezi în industria asta. Ce vreau eu să îți spun este că una este realitatea, și altceva este ce vezi în articole și pe Facebook. Publicitatea își face singură publicitate și este normal să pară grandioasă și minunată. Altfel ce publicitate ar mai fi ea? Însă în spatele ei se află multă muncă și iar muncă, ca în orice alt domeniu. Mulți visăm la faimă și puțini o găsim. Însă pasiunea pentru alegerea facută ne face să o tot căutăm și să o dorim.

Mult succes dragă juniorule. Iar tu seniorule, să nu uiți că și tu ai folosit magic wand la început.







You Might Also Like

2 comentarii